Víš, jak pečovat o své tělo během šestinedělí?

Víš, jak pečovat o své tělo během šestinedělí?

4 minuty čtení

Chodíme na porodní kurzy, učíme se správně dýchat a od kamarádek zjišťujeme, co se dá, abychom byly připravené na porod. Víš ale, jaké hygienické zásady bys měla dodržovat v období šestinedělí a po které bylince můžeš sáhnout, abys urychlila hojení porodních poranění?

Tvé jediné povinnosti po porodu: péče o miminko a odpočinek

Novopečené maminky si musí uvědomit, že období po porodu není soutěž o nejdokonalejší šestinedělku. Tvým úkolem jsou jediné dvě věci: péče o miminko a o sebe. Neboj se odmítat návštěvy, pokud se na ně necítíš. Není tvou povinností přijímat zástupy zvědavců v porodnici, dokonce ani doma po návratu z porodnice.

Výbava šestinedělky

Během prvních dnů po porodu začnou z tvého těla odcházet očistky. Jedná se o krvácení, které je způsobeno tím, jak se děloha zavinuje a čistí. Nakup si proto speciální poporodní vložky, které jsou o něco větší, než klasické menstruační, a vyměňuj je vždy, když půjdeš na toaletu.

Pořiď si i poporodní síťované kalhotky, které ti budou po porodu nejpříjemnější. Nebudou tě tlačit na břiše, které je ještě pár týdnů po porodu trochu vypouklé, a navíc díky nim budou tvé intimní partie lépe dýchat.

TIP: S porodním poraněním ti pomůže Rosalgin, který můžeš používat k vnějším oplachům rodidel. Zranění se díky němu snadněji hojí a ty ucítíš rychlou úlevu. Vyber si z předmíchaného roztoku Rosalgin EASY nebo si roztok namíchej sama a vsaď na Rosalgin v prášku.

Na urychlení porodních poranění můžeš zkusit Rosalgin
Na urychlení porodních poranění můžeš zkusit Rosalgin

Hygiena: základ zdravého těla nejen v šestinedělí

Do sprchy by ses v období šestinedělí měla vydávat vždy po návštěvě toalety. V prvních dnech dokonce ještě častěji. Pomůžeš tím rychlejšímu hojení porodních poranění. Vyhraď si také ručník jen pro intimní partie a nezapomeň si pořídit neparfémované mýdlo. Na klasická mýdla raději na pár měsíců zapomeň. Mohly by porodní poranění zbytečně dráždit a hojení prodlužovat. Pokud máš ráda relax ve vaně, odlož ho raději až na období po šestinedělí.

 TIP: Doma si dopřej i odpočinek bez kalhotek a poporodních vložek. Dej si do postele savou podložku a nech očistky volně odcházet. Větráním totiž výrazně urychlíš hojení porodních poranění.

Nezapomínej na čisté ruce

Ano, učíme to už děti ve školce, ale stejně na to často samy zapomeneme. Po porodu je tvoje tělo zranitelnější a náchylnější ke vzniku zánětu a nečistýma rukama si pak můžeš nečistotu zanést třeba na bradavky a zánět prsu je na světě. Stejně tak tvůj malý poklad potřebuje, abys o něj pečovala jedině čistýma rukama.

Nezapomínej na časté a důkladné mytí rukou
Nezapomínej na časté a důkladné mytí rukou

Tipy z přírody pro šestinedělí

Popraskané bradavky nebo urychlení porodních poranění? S řadou problémů pomáhají i bylinkové oplachy či obklady. Pozor, než si dopřeješ bylinkový čaj, ověř si, že je během kojení vhodný.

Co tě může trápitCo doporučují babské rady
Hojení nastřižené hrázeKrátké sedací koupele či
oplachy odvarem z dubové kůry nebo heřmánku
Podpora kojeníSilné odvary z anýzu
Zvracení miminkaČaj z fenyklu
Popraskané bradavkyObklady z šalvěje nebo heřmánku

TIP: Zvaž pořízení poporodního stahovacího pásu, pomůže tvému bříšku vrátit se rychleji do formy a ještě ti uleví od případné bolesti zad, která tě po porodu může potkat. Ideální bude, když pás budeš nosit 2–3 hodiny každý den.

Nezapomínej ani na duševní zdraví

Stejně jako pečuješ o své tělo, pečuj i o svou duši. Šestinedělí je extrémně náročným obdobím pro každou maminku a může tě potkat tzv. baby blues, což je stav, kdy novopečenou maminku přepadá smutek a náladovost. Není ale důvod propadat panice, většinou odezní stejně rychle, jako se objevil. Zkus našich pár osvědčených rad, které ti pomohou být v psychické pohodě:

  • odpočívej pokaždé, když spinká miminko;
  • neboj se přijmout nebo požádat o pomoc rodinu a přátele;
  • nezapomínej, že miminko má i tatínka – přiděl tatínkovi některou z činností kolem miminka;
  • neboj se odmítat nezvané hosty;
  • vypovídej se z toho – pochybnosti a nejistota jsou naprosto přirozené;
  • pamatuj na zdravou stravu – třeba silný vývar ti určitě udělá dobře.

A hlavně nezapomínej, že je naprosto v pořádku, pokud se po porodu necítíš ve své kůži. Tvoje tělo právě zvládlo jeden z nejnáročnějších úkolů, tak mu dopřej čas. Existují cviky, které můžeš cvičit už pár dní po porodu, ale nikdy to s cvičením nepřeháněj. Zkus se zaměřit na lehké protažení, to udělá dobře tvému tělu i mysli.

Zajímá tě o šestinedělí něco dalšího? Zeptej se v naší online poradně, ve které ti gynekoložka Šárka Kutálková ráda odpoví na všechny tvé dotazy.

Rosalgin a Rosalgin Easy obsahují benzydamin hydrochlorid. Léky k intimním oplachům a výplachům. Čtěte pečlivě příbalový leták.